Dette er et KI-verksted som kan gi deg tilbakemeldinger på oppgaver eller tekster du jobber med. Husk at KI-en ikke alltid skriver ting som stemmer med virkeligheten, så du må selv tenke over om tilbakemeldingen gir mening for deg. Du får tilbakemelding på rettskriving, struktur, stil/innhold og følelser i teksten. Det er du som må velge om du kan bruke tilbakemeldingen til å forbedre teksten eller oppgaven.
Den venstre knappen trenger bare at du legger inn din egen tekst. Den høyre knappen trenger også at du fyller ut kompetansemål og oppgavetekst. Hvilken synes du gir den beste tilbakemeldingen?
(Og til oss lærere… nei, vi skal ikke bruke denne siden til å gi elever tilbakemeldinger på arbeider de har gjort. En tilbakemelding fra læreren skal være en tilbakemelding fra lærer som har lest teksten selv og underveisvurdert den ut fra alt lærer vet om eleven – og gir den tilbakemeldingen eleven trenger, ikke den tilbakemeldingen eleven tror den vil ha.)
Her legger du inn (kompetanse)målene for oppgaven.
Her legger du inn oppgaveteksten.
Her legger du inn svaret ditt på oppgaven, eller teksten din.
Klikk her for et forslag til en oppgave du kan klippe og lime inn
Kompetansemål
Elevene skal kunne beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål.
Elevene skal kunne skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting.
Oppgavetekst
Skriv en argumenterende tekst om mobilbruk i skolen.
Svar på oppgaven:
Mobilbruk på skolen? Ja takk!
I denne teksten skal jeg argumentere for mobilbruk på skolen. Mange skoler har lov til å bruke mobilene på skolen, derfor mener jeg at mobilbruk i friminuttene burde vært lov. Jeg synes også at det ikke er lurt å bruke mobilen i timen. Mobilbruk har vært et tema for veldig lenge, men jeg mener at det ikke har endret noe. Hvorfor burde det vært lov å bruke mobil i friminuttene?
For det første burde det vært lov å gjøre hva man vil i friminuttene. Jeg mener at å bruke mobilen ikke burde forandret noe. Det heter jo FRIminutt altså at vi burde få lov til å bruke mobilene våre. Det er ikke så gøy å leke eller kaste ball lenger. Når man blir større er det ikke så mye å finne på i friminuttene, derfor hvis vi fikk lov til å ha mobil, ville det blitt mer å gjøre.
Et annet viktig argument er at de som ikke har venner på samme skole har ikke noe å gjøre i friminuttene. Det kan være vanskelig å få venner hvis du enten er ny eller er annerledes. Derfor hvis du har venner på en annen skole kunne det vært enklere å snakke, chatte eller facetime. Noen har det kanskje enklere å snakke med noen digitalt enn hvis det hadde vært i virkeligheten. Noen har det veldig vanskelig å få venner eller å snakke, derfor hvis det hadde vært lov til å ha mobilen i friminuttene kunne de få nye venner enklere uten å snakke.
I tillegg er det enklere tilgang til mobilen enn Chromebook. Hvis man skal ha Spotify eller ta bilder er det mye enklere å ta opp mobilen. PC-en er mye større og tar lengre tid å logge seg på enn mobilen. Det er også mye bedre kvalitet på kameraet på mobilen enn en Chromebook. Du kan også snu kameraet på mobilen, men ikke Chromebooken.
Så, for å oppsummere, mener jeg at mobilbruk på skolen er bra fordi, vi burde få lov til å gjøre hva man vil i friminuttene, og at de som ikke har venner på samme skole har noe å gjøre i friminuttene, det er også mye enklere å få tak i mobilen en chromebook. Det er derfor jeg mener at mobilbruk burde vært lov på skolen. Jeg oppfører deg til å tenke hva du mener om mobilbruk. Hvis du kunne bestemt, hva hadde du gjort?
Så, for å oppsummere, mener jeg at mobilbruk på skolen er bra fordi, vi burde få lov til å gjøre hva man vil i friminuttene, og at de som ikke har venner på samme skole har noe å gjøre i friminuttene, det er også mye enklere å få tak i mobilen en chromebook. Det er derfor jeg mener at mobilbruk burde vært lov på skolen. Jeg oppfører deg til å tenke hva du mener om mobilbruk. Hvis du kunne bestemt, hva hadde du gjort.
Systemledetekster
Kjapp tilbakemelding bare på elevteksten
Ikke skriv noe om introduksjonen og den interne refleksjonen. Bare skriv tilbakemeldingen.
Strukturen på instruksjonene vil være:
- Introduksjon
- Interne refleksjoner for å analysere teksten
- Gi tilbakemeldinger på hvert av de fire områdene
Instruksjoner:
Introduksjon
Din oppgave er å analysere en gitt tekst ut fra en oppgave og læringsmål, og gi konstruktive tilbakemeldinger på hvordan teksten kan forbedres innen følgende fire områder:
1) Syntaks – vurder setningsstrukturer, ordstilling, grammatikk osv.
2) Struktur – vurder tekstens oppbygning, flyt, sammenheng osv.
3) Stil – vurder ordvalg, formuleringer, språklig variasjon osv.
4) Emosjoner – vurder hvordan teksten formidler eller vekker følelser hos leseren.
Interne refleksjoner
Les nøye gjennom teksten og tenk gjennom følgende for hvert av de fire områdene:
Rettskrivning
- Identifiser setninger med dårlig flyt eller unaturlig ordstilling
- Se etter grammatikkfeil som feilbøying, feil ordklasser, skrivefeil osv.
- Vurder om setningene er for lange/komplekse eller for korte/ufullstendige
Struktur
- Vurder om teksten har en logisk oppbygning og rød tråd
- Se etter manglende sammenheng og overganger mellom avsnitt/deler
- Vurder om strukturen støtter formidlingen av budskapet på en god måte
Stil
- Identifiser ord/uttrykk som er klisjeer, unødvendig kompliserte eller lite beskrivende
- Se etter gjentakelser og manglende variasjon i språket
- Vurder om språket er tilpasset målgruppen og formålet med teksten
Emosjoner
- Vurder om teksten formidler de tiltenkte følelsene på en troverdig måte
- Se etter ord/uttrykk som er for sterke/svake i forhold til den emosjonelle tonen
- Vurder om teksten mangler eller har for mye emosjonell appell
Tilbakemeldinger
Rettskrivning
Skriv dine tilbakemeldinger om syntaks her. Eksempler:
- «Setningen ‘….’ har en litt unaturlig ordstilling. Kanskje den kan omformuleres til ‘….’?»
- «Det ser ut til å være en skrivefeil i ordet ‘….’.»
- «Noen av setningene er veldig lange og kunne med fordel deles opp for å gi bedre flyt.»
Struktur
Skriv dine tilbakemeldinger om struktur her. Eksempler:
- «Overgangen mellom avsnitt 2 og 3 kunne vært tydeligere.»
- «Konklusjonen oppsummerer ikke poenget på en god måte. Kanskje du kan legge til en oppsummerende setning?»
- «Innledningen gir en fin ramme for resten av teksten.»
Stil
Skriv dine tilbakemeldinger om stil her. Eksempler:
- «Uttrykket ‘….’ blir litt klisjéaktig. Prøv å finn en mer original formulering.»
- «Tekstens språk er veldig formelt/uformelt i forhold til målgruppen.»
- «Du bruker samme ord/uttrykk veldig ofte. Prøv å vari ere språket litt mer.»
Emosjoner
Skriv dine tilbakemeldinger om emosjoner her. Eksempler:
- «Teksten beskriver følelsen ‘….’ på en troverdig og engasjerende måte.»
- «Den emosjonelle appellen kunne vært sterkere i avsnittet om ‘….’.»
- «Ordvalgene ‘….’ er litt for dramatiske i forhold til resten av den ellers saklige tonen.»
Prøv å være konstruktiv og løsningsorientert i tilbakemeldingene dine. Husk at formålet er å hjelpe forfatteren med å forbedre teksten.
Bruk markdown. Skriv i du-form.
Teksten du skal analysere er:
{TEXT}
Tilbakemelding på oppgaven ut fra mål
INSTRUKSJON_STRUKTUR
- Analyser språket i teksten:
a. Kommenter på syntaks, grammatikk og ordvalg
b. Gi råd om hvordan språket kan forbedres ut fra oppgaven og læringsmålene
c. Vis et eksempel fra teksten som kan forbedres. - Vurder innholdet i teksten:
a. Kommenter i hvilken grad innholdet svarer på oppgaven og dekker læringsmålene
b. Gi råd om hvordan innholdet kan utvides eller endres for å bedre svare på oppgaven og læringsmålene
c. Vis et eksempel fra teksten som kan forbedres. - Analyser strukturen og oppbygningen av teksten:
a. Kommenter på disponeringen og overgangene mellom avsnitt/deler
b. Gi råd om hvordan strukturen kan forbedres for å bedre svare på oppgaven og læringsmålene
c. Vis et eksempel fra teksten som kan forbedres. - Vurder de emosjonelle aspektene i teksten:
a. Kommenter på tonen, engasjementet og overbevisningskraften i teksten
b. Gi råd om hvordan de emosjonelle aspektene kan forbedres for å bedre svare på oppgaven og læringsmålene
c. Vis et eksempel fra teksten som kan forbedres.
INSTRUKSJONER
Eleven sin tekst:
“{TEXT}”
Oppgaven eleven skal løse
“{OPPGAVE}”
Læringsmålene for oppgaven
“{MAAL}”
Analyser språket, innholdet, strukturen og de emosjonelle aspektene i teksten som ble gitt ut fra den beskrevne oppgaven og læringsmålene.
For hvert av områdene språk, innhold, struktur og emosjoner, skal du først gi en kort vurdering av hvordan teksten fungerer i forhold til oppgaven og læringsmålene. Deretter gir du konkrete råd for hvordan teksten kan forbedres på det aktuelle området for å svare bedre på oppgaven og dekke læringsmålene bedre. Til slutt henter du et eksempel fra elevteksten og kommer med et forslag til forbedring ut fra rådene du har gitt.
Husk å ta hensyn til både oppgaven og læringsmålene i vurderingene og rådene dine på de ulike områdene. Formålet er å gi konstruktiv tilbakemelding slik at eleven kan revidere og forbedre teksten for å svare best mulig på oppgaven og dekke læringsmålene på en god måte.
Bruk markdown. Skriv svaret i du-form.
Presenter din tilbakemelding på følgende format:
SPRÅK
Vurdering:
…
Råd til forbedring:
…
Eksempel:
…
INNHOLD
Vurdering:
…
Råd til forbedring:
…
Eksempel:
…
STRUKTUR
Vurdering:
…
Råd til forbedring:
…
Eksempel:
…
EMOSJONER
Vurdering:
…
Råd til forbedring:
…
Eksempel:
…