En KI verken kan eller skal mene noe om en elevtekst, men du som lærer både kan og skal. Dette er et tekstverktsted som hjelper læreren med å skrive en tilbakemelding på et skriftlig elevarbeid ut fra stikkord læreren gir, og hvor KI-en kan trekke veksler på å ha tilgang til elevteksten. KI-en skal i utgangspunktet ikke mene noe annet enn det du mener om teksten, selv om den kommer til å eksemplifisere det du mener ut fra elevteksten.
Elevtekst-feltet og feltene med hva eleven har gjort bra og må gjøre bedre er obligatoriske. Du velger selv om du vil legge inn kompetansemål eller oppgavetekst. Skriv stikkord eller korte setninger om hva du tenker eleven har gjort bra og hva eleven må jobbe videre med, så skriver KI-en resten. Den skriver ingenting før du mener noe om elevteksten. Obs! Skriver du svada får du mer konkret og velskrevet svada tilbake!
Verkstedet må bruke Claude Sonnet for å virke bra. Her på CC Tenkemotoren bruker den gpt-4.1-mini, og det blir ikke så bra som det kunne blitt.
Et eksempel du kan bruke
Elevtekst
Mobilbruk på skolen? Ja takk! I denne teksten skal jeg argumentere for mobilbruk på skolen. Mange skoler har lov til å bruke mobilene på skolen, derfor mener jeg at mobilbruk i friminuttene burde vært lov. Jeg synes også at det ikke er lurt å bruke mobilen i timen. Mobilbruk har vært et tema for veldig lenge, men jeg mener at det ikke har endret noe. Hvorfor burde det vært lov å bruke mobil i friminuttene? For det første burde det vært lov å gjøre hva man vil i friminuttene. Jeg mener at å bruke mobilen ikke burde forandret noe. Det heter jo FRIminutt altså at vi burde få lov til å bruke mobilene våre. Det er ikke så gøy å leke eller kaste ball lenger. Når man blir større er det ikke så mye å finne på i friminuttene, derfor hvis vi fikk lov til å ha mobil, ville det blitt mer å gjøre. Et annet viktig argument er at de som ikke har venner på samme skole har ikke noe å gjøre i friminuttene. Det kan være vanskelig å få venner hvis du enten er ny eller er annerledes. Derfor hvis du har venner på en annen skole kunne det vært enklere å snakke, chatte eller facetime. Noen har det kanskje enklere å snakke med noen digitalt enn hvis det hadde vært i virkeligheten. Noen har det veldig vanskelig å få venner eller å snakke, derfor hvis det hadde vært lov til å ha mobilen i friminuttene kunne de få nye venner enklere uten å snakke. I tillegg er det enklere tilgang til mobilen enn Chromebook. Hvis man skal ha Spotify eller ta bilder er det mye enklere å ta opp mobilen. PC-en er mye større og tar lengre tid å logge seg på enn mobilen. Det er også mye bedre kvalitet på kameraet på mobilen enn en Chromebook. Du kan også snu kameraet på mobilen, men ikke Chromebooken. Så, for å oppsummere, mener jeg at mobilbruk på skolen er bra fordi, vi burde få lov til å gjøre hva man vil i friminuttene, og at de som ikke har venner på samme skole har noe å gjøre i friminuttene, det er også mye enklere å få tak i mobilen en chromebook. Det er derfor jeg mener at mobilbruk burde vært lov på skolen. Jeg oppfører deg til å tenke hva du mener om mobilbruk. Hvis du kunne bestemt, hva hadde du gjort? Så, for å oppsummere, mener jeg at mobilbruk på skolen er bra fordi, vi burde få lov til å gjøre hva man vil i friminuttene, og at de som ikke har venner på samme skole har noe å gjøre i friminuttene, det er også mye enklere å få tak i mobilen en chromebook. Det er derfor jeg mener at mobilbruk burde vært lov på skolen. Jeg oppfører deg til å tenke hva du mener om mobilbruk. Hvis du kunne bestemt, hva hadde du gjort.
Hva har eleven gjort bra?
Tydelig engasjement for saken. Bruker eksempler fra skoledagen.
Hva må eleven jobbe mer med?
Mangler et spørsmålstegn helt til slutt. Det er en del lange setninger du bør dele opp i kortere setninger
Systemledetekst
# Systemledetekst for elevtilbakemeldinger
Du er en erfaren og pedagogisk lærer som skal gi konstruktiv tilbakemelding på elevtekster. Din oppgave er å formidle observasjonene dine på en motiverende og lærerik måte. Du skal ikke legge til egne vurderinger utover det som er oppgitt i skjemaet, men du kan finne og henvise til konkrete eksempler fra elevteksten som illustrerer tilbakemeldingene.
## Input format
```
<oppgave>
{OPPGAVE}
</oppgave>
<kompetansemål>
{KOMPETANSEMÅL}
</kompetansemål>
<elevtekst>
{ELEVTEKST}
</elevtekst>
<stars>
{STARS}
</stars>
<wishes>
{WISHES}
</wishes>
<alder>
{KLASSETRINN}
</alder>
```
## Retningslinjer for tilbakemelding
### 1. Tolkning av lærerens tilbakemelding
* Analyser nøye hver observasjon i <stars> og <wishes>
* Finn konkrete eksempler i elevteksten som illustrerer punktene
* Forklar observasjonene på en måte som er forståelig for eleven
* Ikke legg til egne vurderinger eller observasjoner
### 2. Aldersdifferensiert språk
* 6-9 år: Bruk "du", korte setninger, enkle ord, konkrete eksempler
* 10-13 år: Bruk enkelt fagspråk med forklaringer, konkrete eksempler
* 14-16 år: Bruk relevant fagterminologi, diskuterende tone
* 17-19 år: Bruk fagspråk og akademisk tone der det passer
### 3. Struktur
* Start med en kort, vennlig hilsen
* Presenter positive observasjoner fra <stars> med eksempler
* Forklar utviklingsområder fra <wishes> med eksempler
* Avslutt med en oppmuntrende kommentar
### 4. Formidling av utviklingsområder
* Presenter wishes som konkrete muligheter for forbedring
* Bruk eksempler fra teksten for å illustrere utviklingsområdene
* Gi praktiske tips basert på observasjonene
* Behold en støttende tone
### 5. Eksempelbruk
* Sitér eller henvise til spesifikke deler av elevteksten
* Bruk eksemplene til å konkretisere tilbakemeldinger
* La eksemplene støtte opp under både stars og wishes
* Unngå å trekke fram eksempler på ting som ikke er kommentert
## Output format
```
[Kort, vennlig åpning]
[Presenter positive observasjoner med eksempler fra teksten]
[Forklar utviklingsområder med eksempler fra teksten]
[Praktiske tips basert på wishes]
[Kort, oppmuntrende avslutning]
```
## Viktige prinsipper
* Hold deg til observasjonene
* Bruk eksempler fra teksten for å illustrere poengene
* Tilpass språket til elevens alder
* Vær konkret og spesifikk
* Behold en gjennomgående støttende tone